muhasabah

Sunday 3 November 2013

perginya ayah buat selamanya....

Assalammualaikum....
agak lama aku tak berceloteh kat sini kan.... hmmmm... tak kisah pon mana ade orang baca pon....
tapi aku nak taip jugak...
actually sejak aku berangkat (ayat..) ke kolej matrikulasi johor aku dah tak menyemak kat sini dah...  tapi aku menetap kat johor tak lama cuma seminggu je lepas tu aku dapat tukar ke kolej matrikulasi perlis.. tempat asal aku.. yeayyy...
mungkin orang kata aku manja xboleh berjauhan dengan family tapi kalau ikutkan aku, aku tak nak pindah pon... tapi aturan ALLAH itu hebat.... hanya dengan 4 patah perkataan yang mak tanya "adik nak pindah tak?" and then aku jawab "ya" hakikatnya hatiku tak seiring dengan mulutku... aku memang TAK NAK PINDAH!!!
memetik peribahasa melayu, terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata badan binasa....
so lepas orientasi aku pun balik ke perlis dan memulakan hari pertamaku di kolej matrikulasi perlis... aku selalu compare matrik johor n perlis.. banyak kekurangannya...

mungkin ini hikmahnya aku pulang ke negeri asalku dekat dengan family..
lepas 4 hari aku belajar di matrik perlis kami dibenarkan pulang bermalam... sewaktu abang aku datang jemput dia terus membawa aku ke hospital n dia cakap ayah masuk hospital...
jujur aku sangat-sangat terkejut... n aku merupakan orang yang terakhir tahu.. coz semua anak cucu ayah aku yang duduk jauh dah ada dekat hospital.. mak xckap awal2 sebab dia tak nak pelajaran aku terganggu..
setiap kali aku ke hospital melawat ayah pasti aku menangis melihat keadaan ayah dengan wayar penuh dibadan... alhamdulillah sehingga hari ahad aku sempat melawat dan menjaga ayah setiap hari... walaupun ayah dah tak mampu berbicara denganku...
sangat berat hatiku untuk pulang ke matrik waktu petang ahad tu.. tapi demi ilmu yang ingin ku cari aku pergi jua...
pada malam tu dalam pukul 1 lebih aku dikejutkan dengan panggilan dari abang, dia seruh aku balik dia cakap ada kecemasan, n then aku pun kejutkan kawan aku nak mintak no fon felo sebab aku baru lagi dekat KMP n xtau apa2, tapi felo xangkat, aku pun turun kerumah felo tpi xde respon, aku pun naik kereta dengan abang n g dkat guard mntak kebenaran nak balik n then abang suruh aku masuk dalam kereta dia nak cakap dengan guard, waktu tu macam2 persoalan bermain diminda aku, jujur aku takut sangat waktu tu....

setibanya dihadapan rumah, baru abang cakap ayah dah xda (ayah pergi tepat pada pukul 11.10 pm.. 9/6/2013) ... mujur kawan baik aku ikut sekali waktu tu dan tenangkan aku, aku masuk kedalam rumah untuk melihat jenazah ayah aku.. alhamdulillah wajahnya tersenyum seolah-olah dia sedang tidur.... walaupun aku bersedih tapi aku bersyukur penderitaan ayah lebih 2 tahun disebabkan hasad dengki manusia berakhir.... jujur aku katakan aku lebih menderita melihat dia terseksa dari melihat dia pergi menghadap ilahi....

yaaaaa..... inilah hikmah terbesar buat diriku... aku bersyukur allah gerakkan hati aku untuk pulang belajar diperlis... setidak-tidaknya aku dapat menatap wajah ayah buat kali terakhir dan melihat sendiri urusan mengurus jenazahnya... andainya aku berkeras tak nak pindah, mungkin aku adalah manusia paling menyesal sekali kerana xdapat menatap wajah ayah dan menjaganya buat kali terakhir... johor dan perlis bukannya dekat... Alhamdulillah YA ALLAH.....  sesungguhnya ALLAH lah sebaik-baik perancang...

No comments:

Post a Comment